Fun Facts, projecten en Small Talk
Live registratie Sophie Straat en band
Voor het BNN-VARA televisieprogramma, 'De Avond van de Mensenrechten' dat in samenwerking met Amnesty International wordt gemaakt, mocht ik de live-registratie van Sophie Straat en haar band voor mijn rekening nemen.
De band speelde het nummer 'Vrijheid, Gelijkheid en Zusterschap'. Dit nummer dat dus live is ingespeeld zit aan het einde van het televisieprogramma. Te bezien en te beluisteren op NPO2 op 9 december 2024.
De opnamelocatie was vanwege de ruimte en video-vereisten in Rewind Studio in Amsterdam, vanuit mijn eigen studio had ik de benodigde opnamegear meegenomen zodat ik op locatie aan de gang kon gaan.
In slechts een paar takes stond alles op 'band'. De uiteindelijke mix is in de studio gemaakt en dik in orde.
Twenty-twenties Analog meets Digital
Dit is hoe anno-nu de control room desk van DKM Music er uit ziet. Een mengeling van digitale en analoge apparatuur. Een project kan desgewenst geheel digitaal (In-the-box) worden gedaan. Een project kan ook geheel out-the-box worden gedaan. Het laat zich raden dat we ons laten leiden door wat de muziek nodig heeft en wat de artiest wenst.
The Tens Eleven Rack
Typisch studioproduct uit het vorige decennium. Sommige gitaristen (puristen) vinden het maar niets en willen er nauwelijks naar kijken. Veel profs echter zweren er bij. Zo veel goede gitaarsounds onder handen en zo easy in gebruik. Voor het maken van opnames is het een perfecte tool. Toch liever een een rechttoe-rechtaan buizenbak. Die hebben we ook staan, geen probleem.
The Zero's de definitieve omslag naar digitaal
In het begin van deze eeuw vond er ook een digitale revolutie plaats in vrijwel alle studio's. De techniek maakte ineens dingen mogelijk op een gepimpte huis-tuin-en-keuken computer die 10 jaar eerder onmogelijk leken in een dure professionele studio. Goed klinkende opnames van 24 sporen (of nog veel meer) en digitale nabewerking kwamen nu gewoon uit de hobbykamer en oefenruimte. De ironie is dat de spullen dus minder relevant zijn geworden, het creatieve proces en originaliteit dus des te meer.
The Nineties Hartke of Trace Elliot
Deze bass-amp kwam voor het eerst uit in de midden jaren 90. Ze zijn lang in productie geweest. Hartke bracht hiermee een gewild alternatief voor de amps van Trace Elliot die iedereen toen wilde hebben. Als je tenminste van die heldere punchy slap-and-pluck-sound hield die zo populair was geworden door onder andere Mark King en zijn tijdgenoten.
De amp is echter bijzonder veelzijdig qua sound. Nog nooit een bassist in de studio gehad die het maar niks vond.
The Eighties Korg Poly 61
Deze synth is voor de foto uit de koffer gekomen. Een exemplaar uit het midden van de jaren 80. Het decennium waarin de synthesizer definitief tot het geluid van popmuziek was doorgedrongen. Midi deed zijn intrede. Roland, Yamaha en Korg brachten enigszins betaalbare polyfone synths op de markt en ze waren overal te horen. Die echte jaren 80 sounds halen we in de studio in een handomdraai naar boven, alleen halen we die sounds nu wel uit een samplebank op de computer.
The Seventies Pioneer RT 707 Reel to Reel
Deze Pioneer reel-to-reel taperecorder is van de eind jaren 70. Het is een relatief nieuwe aanwinst in de studio. Hij wordt gebruikt bij het afmixen en masteren van een opname. Het geeft net dat beetje warmte aan een track. Daarnaast is het ook gewoon nostalgie en leuk om mee te werken. Toys for boys.
The Sixties Gisbson J-200
Deze gitaar is geboren 1969 (net als ik overigens). Een icoon. Dit is zeker geen museumexemplaar. Daarvoor heeft'ie te veel meegemaakt en littekens opgelopen. "Battle scars" zullen we maar zeggen. Als je singer-songwriter bent of een dikke country sound zoekt dan laat je deze gitaar niet staan in de studio. Er is weinig voor nodig om deze gitaar goed te laten klinken. Please, handle with care...
The Fifties Framus and Dynacord
Deze gitaar en amp zijn uit de eind jaren 50. Misschien begin jaren 60 maar ik hou het liever op de jaren 50. Het setje staat er niet (alleen) voor de show. Het staat klaar in de studio en kan worden gebruikt in een opname-sessie. Veel authentieker gaat het niet worden als je inspiratie zoekt uit die tijd.
Kerst in Augustus
Ritchie Lahnstein was weer in de studio. Hoewel hij in de dagen van de Amsterdamse Pride van het ene podium naar het andere rent om op te treden hadden we toch tijd gemaakt voor wat studiowerk. Buiten is het dertig graden binnen zingt Ritchie drie kerstliedjes in. Binnenkort zijn ze op spotify te beluisteren. Alledrie zijn ze top geworden.
Small Town Boy, Physical, Hungry Like The Wolf (Halsoverkop)
Om nu een beetje te laten zien wat er in ieder geval kan in de studio zet ik dit privé-projectje online. Met deze mannen speel ik regelmatig en de bedoeling is dan dat we een eighties liedje in een Americana-achtig jasje steken. We hebben er ook beeld bij opgenomen en dit is het resultaat.
Inmiddels zijn we alweer een stuk verder met de videomogelijkheden, maar dit was de eerste stap. Er zullen er nog volgen...