Welke spulletjes zijn er aanwezig?
Het opscheplijstje
Eigenlijk zou hier een indrukwekkende lijst moeten staan met hele dure studioapparatuur. Van die zeldzame vintage tube pre-amp tot net dat éne type compressor of die exclusieve audiointerface. Nou kan ik best een aardig lijstje maken van wat hier allemaal aanwezig is, maar eigenlijk draait het daar niet om. Het is sowieso een feit dat de wet van afnemende meeropbrengst in nut ten opzichte van de prijs hier in extreme mate op gaat. De stand van de techniek heeft het gewoon mogelijk gemaakt dat er veel mogelijk is zonder dat je tonnen hoeft te investeren.
Plug and play
Voor de gitarist
In de ruimte staan een paar verschillende buizenversterkers voor elektrische gitaar. Er ligt ook een berg pedaaltjes, maar gitaristen kennende nemen die graag hun eigen spullen mee.
Voor de akoestische gitarist zijn er ook versterkers en pre-amps speciaal voor akoestische gitaar.
In het rek aan de muur hangen een stuk of wat verschillende elektrische gitaren en een vergelijkbaar aantal akoestische gitaren. Van een lekkere Tele tot een Amerikaans handgebouwde Guild. Je kan alle kanten uit.
Voor de opnamemethodiek zijn er verschillende opties. Microfoon voor versterker of gitaar, line outs van de versterker, digitale pre-amps of het hele geluid op de opnamecomputer regelen in Guitar Rig 5. Er is een Iso-speakerkast (Box of Doom), dus de amp mag vol open. Voor ieder wat wils dus.
Voor de bassist
In de ruimte staat en mooie Hartke Bi-amp met een 4x10 cabinet er onder. Een beetje over de top voor een ruimte van vijf bij vijf. Het is in ieder geval een zeer veelzijdige amp die elke bassist zal bekoren. Voor het opnemen geldt eigenlijk het zelfde als voor de gitaristen. Het hangt er maar vanaf wat de algehele opnamestrategie wordt.
In de studio hangen verder een eenvoudige maar lekkere Yamaha bas, een vijfsnarige Sire (Marcus Miller model) en een Guild akoetische mini bas.
Voor de toetsenist
Het basiskeyboard is een Roland RD 700. Een stagepiano met een geweldige touch. Ook de meest verwende pianist zal zich hier meteen op thuisvoelen. De sounds van de RD 700 zijn ook geweldig, maar ja met MIDI is er nog veel meer mogelijk. De studio beschikt over een uitgebreide samplebibliotheek van Native Instruments. Je kan je lol op.
Daarnaast staat er in de studio een Hammond SK1. Lekker voor de echte organisten die niet zitten te wachten op 88 gewogen toetsen maar gewoon lekker willen glijden over dat keyboard.
Recent voegden we ook nog een Korg SV2 toe. Een geweldig ding voor de vintage liefhebber.
Voor de drummer
Voor de drummer was het een hele zoektocht. De ruimte leent zich nou eenmaal niet voor een uitgebreid akoestisch drumstel. Nog los van het feit dat het goed uitversterken/opnemen van een akoestisch drumstel nogal een klusje is.
Een Roland V-Drums elektronisch drumstel bood aanvankelijk uitkomst. Het opnemen van e-drums is een fluitje van een cent en geeft vervolgens vrijwel oneindige productiemogelijkheden. Timing een beetje corrigeren, andere sounds proberen en weer terug...het kan allemaal.
De meeste drummers zijn echter niet gecharmeerd van e-drums. Het spelgevoel is anders en het moet gezegd; de meeste drummers zijn nog conservatiever dan buizenbakbeminnende gitaristen.
E-drums...
Welnu, inmiddels hebben we na wat experimenteren met een "best of breed" en "hybird" oplossing nog een keer behoorlijk in de buidel getast. We investeerden onlangs in een Efnote e-drums kit met de Efnote Pro module.
Via V-Drums naar akoestisch naar hybrid weer terug naar de e-drums dus Maar dan wel het beste wat er nu te vinden is. Een feest voor elke drummer. Zelfs de "die-hards" akoestische drummers geven (zij het schoorvoetend) toe dat dit echt wel lekker speelt!
Als klap op de vuurpijl hebben we een Yamaha DTX Multi 12 toegevoegd. We kunnen dus bovenop de top-sounds van Efnote en Yamaha ook nog een keer de midi-data vastleggen. Dat kan allemaal nog een keer door een Native Instruments sample bank. Dus of je nu een klein jazz-kitje wil horen of een rockmonster voor een stadion. Het kan allemaal!
Voor de vocalisten (en andere microfonisten)
In de oefenopstelling wordt er uitgegaan van vijf muzikanten die hun parijtje (mee-)zingen. Daarvoor worden hele gangbare Senheiser dynamische mics gebruikt die ook veel live worden toegepast. E845 S voor wie het echt weten wil. Voor een vocale of andere subtiele opnamesessie mag het wel een paar tandjes luxer. We hebben onder andere de keuze uit een grootmembraam microfoon van AKG (P420 en P820) of een mooie ribbon microfoon van Rode (NTR). Dat gaat dan door een pre-amp (met een buisje desgewenst) voordat het de computer in gaat. Ach, het namedropping voor studionerds is hier echt begonnen, ik hou op.
Mocht het nou zo uitpakken dat een paar noten een tikkie off-pitch zijn, dan kunnen we dat nog corrigeren in Melodyne of Auto Tune.
Ook voor blazers en percussionisten zijn er verschillende geschikte microfoons.
De opnametechniek
Je zou denken dat er alleen digitaal wordt opgenomen. Bij de meeste prejecten is dat ook zo. De DAW van dienst is Sonar. Het aantal sporen is onbeperkt, het aantal audio sporen dat simultaan kan worden opgenomen is 80! (+ midi voor de e-drums). Eerlijk gezegd heb ik 80 sporen tegelijk nog nooit geprobeerd, maar een flink aantal moet lukken.
Naast de mogelijkheden die Sonar al biedt worden er voor het mixen en masteren nog plug-ins gebruikt van onder andere i-Zotope, TC-electronics, Fabfilter, Soundtoys en Native Instruments.
Old School
Het is mogelijk om je gehele project analoog te doen. Dan komt er geen computer aan te pas. We nemen dan op op een geheel gereviseerde 16 sporen tapemachine en gebruiken alleen "outboard gear" zoals dat heet. Bedenk dat The Beatles het deden met 4 of 8 sporen. Het is dus te doen!
Digitaal versus analoog
De digitale opname- en productietechniek hebben de hedendaagse studio's voorgoed veranderd. Het mixen van een liedje op een computerscherm met een muis werkt net even anders dan het draaien aan echte knoppen. In mijn studio hebben we dat ook ervaren.
Inmiddels worden de meeste producties analoog, "out the box" gemixt. Voor de ingewijden; analoge bus-processing en summing. De algemeen aanvaarde opvatting is ook dat een analoog gemixt liedje net iets beter klinkt dan een digitaal gemixt liedje. Het geeft een net wat warmere sound. Je moet wel goede oren hebben om het effect te horen. Maar goed; een placebo-effect is ook een effect.
De mix-down kan desgewenst naar echte tape plaatsvinden. Hiervoor is een oude maar geheel gereviseerde "reel-to-reel" recorder uit 1979 beschikbaar.
Als je wil krijg je het eindresultaat mee naar huis op een cassettebandje (naast en wav-file en een mp3-tje).
Als dat niet vintage is dan weet ik het ook niet meer.